هدفم از قرار دادن اسم وبلاگ این بود که خدا با دستای خودش آیه هاشو بر قلب پیامبر(ص) نوشت...!
عشق خداوند به بندگانش بر طبق آیات قرآن
سه شنبه 17 ارديبهشت 1392 ساعت 19:14 | بازدید : 1102 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

عشق خداوند به بندگانش بر طبق آیات قرآن

قرآن, سوره ۳, آیات ۳۱ و ۳۲

“بگو اگر خدا را دوست دارید از من پیروى کنید تا خدا دوستتان بدارد و گناهان شما را بر شما ببخشاید و خداوند آمرزنده مهربان است”
“بگو خدا و پیامبر [او] را اطاعت کنید پس اگر رویگردان شدند قطعا خداوند کافران را دوست ندارد”

تصویری که از خداوند در قرآن مجید رسم شده است , متفاوت با تصویری است که بعضی ادیان بزرگ دیگر نمایش می دهند. بر طبق نظر مسلمانان, رفتار خداوند مجموعه ای است از عشق و محبت به انسانهای خوب و ابراز انزجار از انسانهای بد. به این موضوع حداقل در چهل آیه از آیات قرآن بر مبنای تصویری روشن از انسانهای خوب و بد اشاره شده است. هدف این مقاله این است که این تصویر از انسانهایی که خداوند آنها را دوست دارد برمبنای آیاتی از قرآن تصویر شود.

 

 

 

 

 

 

 


 

همانطور که در دو آیه بالا به آن اشاره شده است, قدم اول برای دریافت عشق خداوند, دنبال کردن مسیری است که پیامبرانش به ما نشان داده اند. این زیباترین تصویری است که می توان از عشق دو طرفه خالق و مخلوق ترسیم کرد. اگر خداوند را دوست دارید, قرآن شما را راهنمایی می کند تا خود را آماده دریافت عشق خداوند بکنید. ولی در عین حال به این موضوع نیز اشاره شده است که اگر از راه راستی که پیامبران نشان داده اند پیروی نکنید, مشمول عشق خداوند نخواهید شد.ش

این موضوع, احتیاج به توضیحات بیشتری دارد تا منظور قرآن از راه درست و خصایل انسانهای خوب آشکار شود. شاید بتوان گفت که بارزترین مشخصه انسانهای خوب که در پنج آیه (۲:۱۹۵۳:۱۳۴,۳:۱۴۸۵:۱۳ و ۵:۹۳) از آیات قرآن به آن اشاره شده است,نیکوکاری نسبت به بقیه انسانهاست. نیکوکاری می تواند کمک به انسانهای فقیر, حمایت از یتیمان و یا حتی احترام به پدر و مادر باشد.ش

علاوه بر این, بر طبق قرآن, انسانهایی که خداوند دوستشان دارد انسانهایی هستند که:ش

از خود در برابر گناه محافظت می کنند (۳:۷۶۹:۴۹:۷
منصفانه قضاوت می کنند (
۵:۴۲۴۹:۹۶۰:۸
در راه خدا تلاش و مجاهده می کنند (
۶۱:۴
خود را برای خداوند خالص می کنند (
۲:۲۲۲۹:۱۰۸
از کارهای بد توبه می کنند (
۲:۲۲۲
به خداوند توکل می کنند (
۳:۱۵۹
و در برابرمشکلات صبور هستند (
۳:۱۴۶) ش

از سویی دیگر, خداوند فردی را دوست ندارد که:ش

به او معتقد نباشد (۳:۳۲۳۰:۴۵
متکبر باشد (
۱۶:۲۳۴:۳۶۳۱:۱۸۵۷:۲۳
به دیگران بدی کند (
۳:۵۷۳:۱۴۰۴۲:۴۰
ناسپاس باشد (
۲:۲۷۶۲۲:۳۸
تجاوزکار باشد (
۲:۱۹۰۵:۸۷۷:۵۵
اسرافکار باشد (
۶:۱۴۱۷:۳۱
دیگران را گمراه کند (
۲:۲۰۵۵:۶۴۲۸:۷۷
عهد و پیمانش را بشکند (
۸:۵۸۴:۱۰۷
وبه داشتن مال و ثروت شادی کند (
۲۸:۷۶

 

منبع:http://www.parsquran.com

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مقام و منزلت زن در قرآن
چهار شنبه 11 ارديبهشت 1392 ساعت 19:53 | بازدید : 2245 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

مقام و منزلت زن در قرآن

 

مقام و منزلت زن در قرآن آنچه در زیر از نظر می گذرد خلاصه ای است از دیدگاه مكتب رهائی بخش اسلام در مورد جایگاه زن كه با توجه به بخشی از سور و آیات قرآن كریم تنظیم شده است . مقام زن در اسلام چنان است كه در قرآن كریم سومین سوره مفصل به نام "النساء" نامیده شده است و در ده سوره دیگر مسائلی مربوط به حقوق و منزلت زنان است و همه جا در خطابات عام آنان مورد خطابند و همچنین می توان از بسیاری از مفاهیم قرآن می توان نكات مهمی را در این رابطه استنباط كرد و می توان این ادعای دروغ را كه اسلام برای زن ارزشی قائل نیست بدینوسیله بطور كلی منتفی دانست .

اسلام زن را بعنوان مسئله مهم زندگی و متمم حیات انسانی در مسائل اجتماعی ، اخلاقی و قانونی خود جا داده و او را به عنوان عضو موثر جامعه دانسته است . پیامبر اكرم صلوات الله علیه و اله آنگاه كه از زنان بیعت گرفت به آنان اعلام كرد شما از عناصر اصلی اجتماع و اركان بنیادی جامعه هستید و برای حفظ و سلامت آن باید به میزان سهم خود از آن پاسداری نمائید . یا ایها النبی اذا جاءك المومنات یبایعنك .... ای پیامبر اگر زنان مومنه آمدند تا با تو بیعت كنند ، (اینكه) با خداوند شریك نگیرند و دزدی نكنند ، و زنا نكنند ، و فرزندان خود را نكشند (سقط جنین نكنند ) و تهمتی نسازند ، از آنچه میان دست و پای ایشان است ( فرزند غیر را به شوی خود نسبت ندهند ) و در نیكوكاری ها از تو پیروی كنند ، با ایشان بیعت كن و برای ایشان از خداوند آمرزش خواه ، بدرستی كه خداوند آمرزنده و مهربان است .

سوره ممتحنه آیه 12 زن بعنوان موجودی زیبا ، ظریف ، مستقل ، آرامی بخش ، با تقدس دختری ، همسری ، خواهری و مادری در مسیر تكامل جامعه است و تا ارزش خود را نشناسد و یا جامعه از موهبت او محروم باشد، انحطاط قطعی آن جامعه را بدنبال خواهد داشت . و الله جعل لكم من انفسكم ازواجا و جعل لكم من ازواجكم بنین و حفده و رزقكم من الطیبات افبالباطل یؤمنون و بنعمت الله یكفرون سوره نحل آیه 27 بسیاری از تكالیف مشخص شده برای زنان و مردان یكسان بوده و تفاوت های موجود مربوط به نقش ، ظرفیت و لیاقت هریك بوده و حقوق آنان نیز بر این اساس معین شده است . یا ایها الناس اتقوا ربكم الذی خلقكم من نفس واحده و خلق منها زوجها و بثّ منهما رجالا كثیرا و نساء و اتقوا الله الذی تسائلون به و الارحام ان الله كان علیكم رقیبا - نساء آیه 1 ای مردم پروا كنید از خداوندی كه شما را از نفس و ریشه واحد و یگانه آفرید پس از آن از همان ریشه همسرش را آفرید و از آن دو مردان و زنان فراوانی را پدید آورد و پروا كنید از خداوندی كه به او همدیگر را سوگنند می دهید و پروا كنید از خویشاوندان ، بدرستی كه خداوتد بر شما ناظر و رقیب است .......

برای دیدن بقیه متن به ادامه مطلب بروید...........

 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


روز مادر
چهار شنبه 11 ارديبهشت 1392 ساعت 15:3 | بازدید : 752 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

روز مادر 1392

مادر عزیزم ،وقتی چشم به جهان گشودم. قلب کوچکم مهربانی لبخند و نگاهت را که پر از صداقت و بی ریایی بود احساس کرد. دیدم زمانی را که با لبخندم لبخند زیبائی بر چهره خسته ات نشست و دنیایت سبز شدو با گریه ام دلت لرزید و طوفانی گشت. از همان لحظه فهمیدم که تنها در کنار این نگاه پرمهر و محبت است که احساس آرامش و خوشبختی خواهم کرد.

------------------------------------------

تاریخ روز مادر (تاریخ روز زن)

11 اردیبهشت ( بیستم جمادی الثانی ) ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها و روز مادر ( روز زن ) بر تمامی مادران عزیز مبارک باد.

بیستم جمادی الثانی هر سال، روزی پر از خاطره و معنویت است؛ خاطراتی شیرین از مادران مهربان،فرزندان با محبت و همسران با وفا ؛ این روز به یُمن ِ زاد روز بانوی نمونه اسلام، فاطمه زهرا ( سلام الله علیها) ، روز مادر نام گرفته است ؛ بانویی كه گل سرسبد تمام بانوان عالم است؛ تنها زنی كه پدرش معصوم ، شوهرش معصوم و خودش نیز معصوم بوده و پیامبر گرامی اسلام (ص) به او لقب " اُم ابیها "  داده است،یعنی زنی كه برای پدرش همچون مادر بود.
زندگی و سیره ی حضرت زهرا( س) به قدری آموزنده و جذاب است كه هر زن آزاده ای در جهان او را چونان قدیسه ای تحسین می كند؛ زنی كه تولدش از دامن خدیجه كبری ، همسر پیامبر گرامی اسلام (ص) و در كانون نخستین خانواده اسلامی با نغمه های آسمانی و تسبیح قدسیان همراه شد و شب میلادش را عرشیان به بانگ تكبیر و تسبیح جشن گرفتند و خداوند لقب كوثر به او عطا كرد؛ زیرا وی سرچشمه ی تمام خوبی های جهان است.
و چه زیبا تولد این بانوی گرانقدر به ابتكار بنیانگذار جمهوری اسلامی– امام خمینی (ره) – روز زن و روز مادر نام گرفت؛"اگر روزی باید روز زن یا روز مادر باشد،چه روزی والاتر و افتخارآمیزتر از روز ولادت با سعادت فاطمه زهرا سلام الله علیهاست؛زنی كه افتخار خاندان وحی است و چون خورشیدی بر تارك اسلام عزیز می درخشد."

روز مادر, روز مادر 1392, تاریخ روز مادر

امروز  روز مادر است! روز زن
 مادر! چه کلمه سهل و ممتنعی. چه کلمه مقدسی و چه مفهوم زیبایی! جالب است که زبانهای مختلف برای مفهوم مادر کلماتی در همین حدود دارند. مادر - مامان - مام - ام و... برای گفتن آن لب حالت خاصی می گیرد! اوج احساس و عاطفه! اوج دوستی و محبت.
خدای من! مادر، اسطوره ای مقدس است در زندگی انسان. بزرگ و بلند. شاید نیمی از انسانها مادر شوند اما بازهم مادر بودن و مادری کردن مفهومی مقدس است.

از لحاظ جامعه شناسی، مادر نوعی نقش اجتماعی است. نقشی که معلوم نیست اکتسابی است یا ذاتی! فرزند بودن و دختر بودن نوعی نقش اجتماعی است با کارکردها و وظایف اجتماعی خاص خود که ذاتی است و هیچ کس نقشی در آن ندارد. اما شغل هر فرد، نقش اکتسابی اوست.
در این میان معلوم نیست مادر بودن نقش ذاتی است یا اکتسابی. شاید اکتسابی بودنش بچربد، اما شرایط اجتماعی و فیزیولوژیکی هر زنی را به مادر بودن و هر مردی را به پدر بودن می کشاند. نمی دانم به هرحال مادر و مادری به نظر من در حیطه تحلیل های جامعه شناختی نمی گنجد. نمی توانیم آن را تنها به عنوان یک فرد با نقشی خاص در نظر بگیریم.

روز مادر, روز مادر 1392, تاریخ روز مادر

مادر و فرزند رابطه ای متقابل و حیاتی دارند که بدون آن قوام جامعه شک برانگیز است! تجربه نیز نشان داده اقداماتی در مسیر کمونیستی کردن جوامع و دور کردن آنان از خانواده و زندگی خانوادگی، و به سر کار بردن مادران تبعات و نتایج غیر قابل باور و نامطلوبی به دنبال دارد. کیبوتص ها در اسرائیل و شوروی و... که در همین راستا آغاز به کار کردند، همگی طعم شکست را چشیدند.
لذا ما نیز مانند اکثر فرهنگ های دنیا مادر را می ستاییم و او را پاس می داریم. با اینکه در تمام جهان روز دیگری به این عنوان یعنی روز مادرشناخته میشود و گرامی داشته میشود. اما ما ایرانیان و شیعیان به احترام مادری بزرگ و مقدس که البته کمتر میشاسیمش و فقط از درد سینه او مطلعیم نه افکار و عقاید و رفتارش! روز ولادت او راگرامی می داریم، روز ولادت دختر نبی اکرم و همسرعلی مرتضی، مادر حسنین و زینب کبرا، حضرت فاطمه زهرا (س) .

گردآوری: beytoote.com

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


احكام قرائت سوره‌هاي قرآن در نماز
شنبه 3 فروردين 1392 ساعت 18:4 | بازدید : 787 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

احكام قرائت سوره‌هاي قرآن در نماز
کلام نور
إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي
همانا منم خداي يكتا كه هيچ خدايي جز من نيست ، پس مرا عبادت كن و نماز را براي ياد كردن من بر پا دار.
 سوره مباركه طه آيه 14
*مقدمه
تلاوت قرآن عملی بسیار پسندیده و مورد تأکید اولیاء دین است و هر فرد بسته به معرفت و شناخت خود از اين كتاب حيات بخش ، با برنامه ريزي و اختصاص زمان مناسب به تلاوت آيات آن مي پردازد ولي در هر صورت قرائت قرآن ، بخشي از چارچوب نماز را تشكيل مي دهد. بعبارت ديگر ، هر فرد معتقد و دين باور در كنار برنامه روزانه خود براي تلاوت آيات قرآن كريم كه به دلخواه خود تنظيم و اجرا مي نمايد ، هر روز ملزم است حداقل يكصد آيه از قرآن كريم را در نماز تلاوت كند[1] و اين خود باعث توجه بيشتر مسلمانان به قرآن كريم مي شود. امام رضا (عليه السّلام( در حديثي مي فرمايند: «مردم به قرائت (قرآن) در نماز امر شده اند تا مبادا قرآن مهجور و ضايع گردد و از (بي توجهي) محفوظ گرديده و مد نظر قرار گيرد و از بين نرفته و از خاطره ها محو نشود و بخاطر اين (نماز) با سوره حمد و نه سُوَر ديگر آغاز مي گردد چرا كه هر آنچه از خوبي و حكمت در قرآن و هر كلام ديگري جمع شده باشد ، به اندازه (محتواي) سوره حمد نمي شود ...»[2] هر چند خواندن قرآن، فی نفسه، عملی مستحب است، اما فراگیری قرائتِ صحیح سوره هایی که باید در نماز خوانده شود بر هر مسلمانی واجب است.
از این رو در این درس به گوشه ای از احکام قرائت در نماز اشاره خواهیم کرد. لازم به ذکر است از آنجایی که تمام اذکار نماز باید به صورت صحیح خوانده شود، خوانندۀ گرامی نباید تصور کند، خواندن صحیح حمد و سوره برای بجای آوردن یک نماز صحیح کافی است ، بلكه لازم است با مراجعه به کتابهای احکام و استفاده از تجربيات مربيان و اساتيد محترم قرآن كريم، قرائت صحیح اذکار مختلف نماز مانند رکوع، سجده، تشهد و ... را فرا گرفت.
*احكام
1)    در رکعت اوّل و دوّم نمازهای واجب یومیه، انسان باید اوّل سوره حمد و بعد از آن یک سورۀ کامل را بخواند.[3]
2)     در نمازهاي مستحبي خواندن سوره لازم نيست ، هر چند آن نماز بخاطر نذر كردن واجب شده باشد ولي در نمازهاي مستحبي خاص ، كه در روايات خواندن سوره مخصوصي در آن سفارش شده است (مانند نماز وحشت) اگر بخواهد به دستور آن نماز رفتار كرده باشد بايد همان سوره را بخواند.[4]
3)    اگر وقت نماز تنگ باشد یا انسان ناچار باشد که سوره را نخواند مثلاً بترسد که اگر سوره را بخواند دچار صدمه مالي و يا جاني شود، نباید سوره را بخواند و اگر در کاری عجله داشته باشد می‌تواند سوره را نخواند.[5]
4)    اگر سوره را عمداً قبل از حمد بخواند نماز باطل است و اگر اشتباهاً سوره را قبل از حمد بخواند در بين آن یادش بیاید باید سوره را رها کند و بعد از خواندن حمد، سوره را از اوّل بخواند.[6]
5)    اگر حمد و سوره یا یکی از آنها را فراموش کند و بعد از رسیدن به رکوع بفهمد نماز صحیح است.[7]
6)    اگر پيش از آنكه براي ركوع خم شود بفهمد كه حمد و سوره را نخوانده بايد بخواند و اگر بفهمد سوره را نخوانده فقط بايد سوره را بخواند ولي اگر بفهمد حمد تنها را نخوانده بايد اول حمد و بعد آز آن دوباره سوره را بخواند و نيز اگر خم شود و پيش از آن به ركوع برسد ، بفهمد حمد و سوره ، يا تنها سوره را نخوانده بايد بايستد و به همين دستور عمل كند.[8]
7)    دو سورۀ «ضحی» و «انشراح» و همچنین دو سورۀ «فیل» و «قريش» در نماز یک سوره حساب می‌شود.[9]
8)    اگر نمازگزار در نماز واجب يكي از چهار سوره اي را كه سجده واجب دارد از روي عمد بخواند نمازش باطل مي شود.[10]
9)    در نمازهاي مستحبي مي توان بخشي از يك سوره و يا دو يا چند سوره را قرائت نمود.[11]
10)    اگر در نماز غير از سوره «توحيد» و «كافرون» سوره ديگري بخواند تا به نصف نرسيده مي تواند رها كند و سوره ديگري بخواند.[12]
11)    اگر بعد از حمد مشغول خواندن سوره «توحيد» و يا «كافرون» شود نمي تواند آنرا رها كرده و سوره ديگري بخواند.[13]
12)    اگر مقداري از سوره را فراموش كند يا از روي ناچاري مثلاً بخاطر تنگي وقت يا دليل ديگر نشود سوره را اتمام كند مي تواند سوره را رها كند و سوره ديگري بخواند ، هر چند كه از نصف سوره گذشته باشد و يا اينكه مشغول خواندن سوره «توحيد» و يا «كافرون» باشد.[14]
13)    بر مردان واجب است تمامي كلمات حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشاء (حتي حروف آخر كلمات) را با صداي بلند بخواند و بر مرد و زن واجب است حمد و سوره نماز ظهر و عصر را آهسته بخواند.[15]
14)    بانوان مي توانند حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشاء را بلند يا آهسته بخوانند ولي اگر نامحرم صدايشان را بشنود بنابر احتياط واجب بايد حمد و سوره را آهسته بخوانند.[16]
15)    اگر در جائيكه بايد نماز را بلند بخواند عمداً آهسته بخواند و يا در جائيكه بايد آهسته بخواند عمداً بلند بخواند نماز باطل است.[17]
16)    اگر از روي فراموشي يا ندانستن مسأله در جائيكه بايد نماز را بلند بخواند آهسته بخواند و يا به عكس ، نمازش صحيح است. اگر بين قرائت حمد و سوره بفهمد اشتباه كرده لازم نيست مقداري را كه خوانده دوباره بخواند.[18]
17)    معيار در تحقق قرائت قرآني و ساير اذكار نماز و صحت آن اينستكه ، آنها را طوري بگويد كه اگر مانع خارجي مانند سرو صدا و همهمه نباشد صداي خودش را بشنود.[19]

اشاره
الف) معيار در تحقق جهر (صداي بلند) يا اخفات (صداي آهسته) كه در مسائل بالا ذكر شده ، ظاهر شدن جوهره صدا و عدم آن مي باشد.[20]
ب(  واجب است پس از اتمام سوره حمد و قبل از شروع به خواندن بسم الله الرحمن الرحيم ، سوره مد نظر را مشخص نمايد (چرا كه بسم الله در هر سوره مختص به همان سوره است) و اگر پس از گفتن بسم الله براي شروع كردن يك سوره از خواندن آن سوره منصرف شد بايد بسم الله را به نيت سوره ديگر تكرار نمايد.[21]
 
نمودار چکیده مطالب

 







استفتائات ویژه
آيا در نماز واجب است بعد از حمد يك سوره كامل خوانده شود؟ يا تلاوت مقداري از قرآن كريم كافيست؟ در فرض اول آيا بعد از قرائت سوره جايز است آيات قرآني خوانده شود؟
 پاسخ مقام معظم رهبري (دام ظله العالي): در نمازهاي واجب يوميه قرائت آياتي از قرآن كريم]يعني بخشي[ از سوره كامل مُجْزي
]و كافي[ نيست ولكن قرائت بعض آيات پس از قرائت]حمد و يك [سوره كامل به عنوان قرآن اشكال ندارد.
استفتائات مقام معظم رهبري ج اول سؤال 483
بيشتر بدانيم
برخي از مستحبات قرائت عبارتند از :
1.    در ركعت اول پيش از قرائت سوره حمد با صداي آهسته استعاذه نمايد.
2.     در دو ركعت اول نماز ظهر و عصر بسم الله الرحمن الرحيم را با صداي بلند بگويد.
3.    ترتيل و شمرده ادا كردن كلمات
4.    وقف در انتهاي آيات
5.    توجه به معاني آيات قرآن كريم
6.    خواندن سوره هايي كه در روايات اهل بيت خواندن آنها در نمازهاي واجب سفارش شده است (براي آشنايي با اين سوره ها به كتاب عروه الوثقي ج1 ص508 باب مستحبات قرائت مراجعه فرماييد(
7.    گفتن الحمد لله رب العالمين پس از اتمام حمد در نماز فرادي و جماعت بوسيله مأموم
8.    در تمام نمازها در ركعت اول سوره قدر و در ركعت دوم سوره توحيد را بخواند
 
  برخي از مكروهات قرائت عبارتند از :
1.    نخواندن سوره توحيد در نمازهاي پنجگانه
2.    خواندن يك سوره مشخص در هر دو ركعت (البته سوره توحيد از اين قاعده مستثني است و مي توان آنرا در  تمامي نمازها تكرار كرد(
3.    خواندن سوره توحيد با يك نفس
 برگرفته از كتاب عروه الوثقي ج1 ص507 تا 510  فصل قرائت
 


پي نوشت
________________________________________
[1]   . هر مسلمان در هر يك از پنج وعده نماز لازم سوره حمد را همراه با يكي از سوره هاي قرآن را در دو ركعت ابتدايي ، تلاوت كند و از آنجايي كه سوره حمد 7 آيه و كوتاهترين سوره هاي قرآن 3 آيه دارند ، در هر ركعت ده آيه و در هر وعده حداقل بيست آيه بايد تلاوت شود.
[2]  . العاملي ، محمد بن الحسن ، وسائل الشيعه ، جلد 2 صفحه 733 حديث 3
[3]  . بنی‌هاشمی خمینی سید محمد حسن ، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص 513 مسأله 978 مطابق با فتواي حضرات آيات امام خميني ، ، فاضل ،‌ صافي گلپايگانيو طبق نظر حضرات آيات بهجت ، تبريزي و ‌سيستاني بنابر احتياط واجب يك سوره كامل را بخواند.
[4]  . همان ، صفحه 516 مسأله 986 مطابق با فتواي حضرات آيات امام خميني ، تبريزي ،‌سيستاني ، فاضل ،‌ مكارم شيرازي ، شبيري زنجاني.
[5]  . همان، ص514 مسأله 979 مطابق با نظر حضرات آيات امام خميني ، بهجت ، فاضل ، سيستاني ، مكارم و تبريزي.
[6]  . بنی‌هاشمی خمینی سید محمد حسن ، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص 514 مسأله 980. مطابق با نظر حضرات آيات امام خميني ، بهجت ، فاضل ، سيستاني ، مكارم و تبريزي (طبق نظر آيت الله العظمي شبيري زنجاني و بعد از حمد مستحب است سوره را دوباره بخواند)
[7]  . همان، ص514 مسأله 981 مطابق با نظر حضرات آيات امام خميني ، فاضل ، سيستاني ، مكارم ، تبريزي و شبيري زنجاني و طبق نظر حضرت آيت الله العظمي بهجت بايد دو سجده سهو بخاطر فراموش كردن قرائت بجا آورد.
[8]  . همان ، ص 514 مسأله 982 مطابق با فتواي حضرات آيات امام خميني ، تبريزي ،‌سيستاني ، فاضل ،‌ مكارم شيرازي و صافي گلپايگاني حضرت آيت الله العظمي بهجت در اين مسأله فتواي خاصي دارند كه مقلدان ايشان به رساله توضيح المسائل ايشان مراجعه نمايند.
[9]  . همان، ص513 مسأله 978 و عروه الوثقي  *مطابق فتوای آیات عظام: امام خميني ، بهجت، تبریزی، صافی گلپايگاني، طبق فتواي حضرت آيت الله العظمي سيستاني (بنابراحتیاط واجب) حكم يك سوره را دارند.
[10]  . همان ، ص 515 مسأله 983 مطابق با نظر حضرات آيات امام خميني ، فاضل ، صافي گلپايگاني و طبق فتواي حضرات آيات بهجت و تبريزي بنابراحتياط واجب باطل مي شود. ساير مراجع درباره بطلان نماز ، در اين حالت فتاوي مختلفي دارند. همچنين مراجع عظام تقليد فوق الذكر غالباً در مورد فردي كه سهواً سوره سجده دار (عزائم) را در نماز تلاوت مي كند مي فرمايند چنانچه به نصف سوره نرسيده بايد آنرا رها كند. در مورد فردي كه سهواً نيمي از سوره سجده دار را تلاوت كند اتفاق نظر ندارند.
[11]  . مطابق با فتواي حضرت امام خميني ، عروه الوثقي جلد 1 صفحه 495 مسأله 5 و 11
[12]  . بني هاشمي خميني سيد محمد حسن ، توضيح المسائل مراجع ج1 ص 517 مسأله 990 مطابق با فتواي حضرات آيات امام خميني ، فاضل ، مكارم ، تبريزي ، بهجت و سيستاني.
[13]  . همان ، مسأله 988 مطابق با فتواي حضرات آيات امام خميني ، فاضل ، مكارم ، تبريزي ، بهجت ، سيستاني و شبيري زنجاني.
[14]  . همان ، ص518 مسأله 991  مطابق با فتواي حضرات آيات امام خميني ، فاضل ، مكارم ، تبريزي ، بهجت ، صافي گلپايگاني و شبيري زنجاني. مطابق با نظر حضرت آيت الله العظمي سيستاني در صورتيكه بخشي از سوره را فراموش كند مي تواند به همان مقدار كه خوانده اكتفا كند و مطابق با نظر حضرت آيت الله العظمي بهجت در صورتيكه بخاطر فراموشي يا مشكل ديگر به هيچ وجه نتواند سوره را كامل كند احتياط مستحب است در صورت امكان در غير از روز جمعه به سوره توحيد و كافرون و در روز جمعه به سوره جمعه و منافقون عدول نمايد.
[15]  . همان ، مسأله 992 و 993 مطابق با فتواي تمامي مراجع عظام ، مطابق با فتواي حضرت آيت الله العظمي سيستاني بنابر احتياط واجب بر مردان واجب است ... و بنابر احتياط واجب بر زن و مرد واجب است ...
[16]  . همان ، مسأله 994 مطابق با فتواي حضرات آيات امام خميني ، تبريزي ، فاضل ، صافي گلپايگاني و مطابق با فتواي آيات عظام شبيري زنجاني و مكارم شيرازي بنابر احتياط مستحب ، مطابق با نظر آيت الله العظمي بهجت در مواردي كه شنيده شدن صداي او توسط نامحرم موجب حرام شود مثلاً ترس از فتنه و لذت بردن ، بنابر اظهر بايد آهسته بخواند. آيت الله العظمي سيستاني مانند فتواي آيت الله العظمي بهجت ... بنابر احتياط واجب آهسته بخوانند. (فتواي آيت الله العظمي سيستاني از مسائل المنتخبه مسأله 280 نقل شده است)
[17]  . همان ، صفحه 519 مسأله 995 مطابق با فتواي تمامي مراجع عظام تقليد . مطابق با فتواي آيت الله العظمي سيستاني بنابر احتياط نمازش باطل است
[18]  . همان ، مطابق با نظر حضرات آيات عظام امام خميني ، فاضل ، تبريزي ، سيستاني ، صافي گلپايگاني و شبيري زنجاني . طبق نظر حضرت آيت الله العظمي مكارم شيرازي در صورتيكه در ياد گرفتن مسأله كوتاهي كرده باشد بنابر احتياط واجب بايد نماز را اعاده كند.
[19]  . همان ، صفحه505 مسأله 952 مطابق با فتواي تمامي مراجع عظام تقليد.
[20]  . يزدي سيد محمد كاظم ، عروه الوثقي جلد اول صفحه 498 مسأله 26
[21]  . مطابق با فتواي امام خميني در عروه الوثقي جلد اول صفحه 495 مسأله 11 و فتواي آيت الله العظمي بهجت در وسيله النجاه جلد اول صفحه 202 مسأله 7 . حضرت آيت الله العظمي سيستاني بنابر احتياط مستحب قبل از بسم الله سوره را تعيين نمايد ، مسائل المنتخبه صفحه 122 مسأله 274

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


خواص سوره های قرآن
شنبه 3 فروردين 1392 ساعت 17:49 | بازدید : 1526 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

خواص سوره های قرآن

خواندن سوره بقره

دور کردن شیطان- قطع تب- اسان گرفتن کودک از شیر

خواندن سوره نسا

موافقت زن و شوهر- زایل کردن ترس- ایمنی از فشارقبر

خواندن سوره مائده

ایمنی از دزد- عدم ورود شرک در ایمان

خواندن سوره انعام

آمرزش گناهان- ایمنی از افات و امراض شفای درد ها

خواندن سوره اعراف

ایمنی از عذاب- ایمنی از مکر مکاران و چشم زخم

خواندن سوره انفال

توبه- خلاصی از زندان- ایمنی از دشمنان

خوندن سوره یونس

غلبه بر دشمنان- پیدا کردن دزد

خواندن سوره یوسف

آسانی سکرات موت

خواندن سوره حجر

خیر وبرکت در خرید وفروش- موفقیت در کسب و کار

خواندن سوره مریم

وسعت روزی- شفای تمام جراحتها

خواندن سوره انبیا

آسانی حساب قیامت- غلبه بر دشمنان

خواندن سوره حج

ثواب حج و عمره- مشرف شدن به خانه خدا

خواندن سوره عنکبوت

قطع تب- شادمان شدن- دفع بی خوابی

خواندن سوره احزاب

ایمنی از عذاب قبر

خواندن سوره سجده

زایل شدن تمام بیماریهای چشم

خواندن سوره واقعه

فراخی روزی- مقصور کردن دشمن

خواندن سوره ممتحنه

نورانی شدن چشم- رفع فقر و دیوانگی

خواندن سوره ملک

احیای شب قدر- امرزش گناهان- ایمنی از فشار وعذاب قبر

خواندن سوره بلد

ایمنی از غضب خداوند- دفع بلاها

خواندن سوره شمس

سلامتی در دنیا و اخرت- محبوب شدن

خواندن سوره علق

موفق شدن نزد حکام و امرا- ایمنی از بلا در مسافرت

خواندن سوره ذاریات

از رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم نقل شده است: هر كس سوره ذاریات را قرائت نماید ده برابر بادهایی كه در دنیا می وزد به او ده حسنه داده می شود.
از امام صادق علیه السلام روایت شده: هر كس سوره ذاریات را قرائت نماید مانند چراغی درخشان موجب نورانیت او در قبر می شود.

در روایت دیگری از ایشان آمده است: كسی كه سوره ذاریات را قرائت می كند خداوند امور معیشت او را اصلاح می كند و او روزی فراوان عطا می شود...3

آسان شدن زایمان
از پیامبراكرم صلی الله علیه وآله وسلم نقل شده است: اگر سوره ذاریات را در ظرفی چینی یا بلوری بنویسند و پس از شستن از آبش بنوشند خوف و ترس از او برداشته می شود و اگر بر زن بارداری كه سخت زایمان می كند بیاویزند به زودی زایمان می كند.

بهبود بیماری
در سخنی از امام صادق علیه السلام در این باره نقل شده است: اگر سوره ذاریات را نزد بیماری كه بستری است بنویسند خداوند به صورت جدی بر او آسان می گیرد.

جهت گشودن بخت دختران
هر كس آیه «49 سوره ذاریات» را بنویسد و برگردن دختری ببندد كه شوهر نكرده به لطف خداوند به زودی ازدواج می كند.

سوره بلد
پیغمبر اکرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم): کسی که سوره بلد را بخواند ، خداوند اورا از خشم خود در قیامت در امان میدارد.
امام صادق(علیه السلام):کسی که در نماز واجب این سوره را بخواند ، در دنیا از صالحان شناخته خواهد شد و در آخرت از کسانی شناخته میشود که در درگاه خداوند مقام ومنزلتی دارد و از دوستان پیامبران ،شهدا وصالحان خواهد بود
.

سوره الشمس

پیغمبر اکرم (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم): هرکس آنرا بخواند گویی به تعداد تمام اشیائی که خورشید وماه بر آنها میتابد در راه خدا صدقه داده است.

سوره اللیل

پیغمبر اکرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم): هرکس این سوره را تلاوت کند خداوند آنقدر به او میبخشد که راضی شود واو را از سختی ها نجات میدهد و مسیر زندگی را بر او آسان میسازد.

سوره ضحی

پیغمبر اکرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم): هرکس آنرا تلاوت کند از کسانی خواهد بود که خداوند از آنها راضی است و شایسته است محمد(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) ازو شفاعت کند وبه عدد هر یتیم ومسکین سوال کننده ده حسنه برای او خواهد بود.
قابل توجه که این سوره در نماز باید همراه سوره الم نشرح خوانده شود زیرا در روایات متعدد این دو سوره به عنوان یک سوره ذکر شده اند
.

سوره الم نشرح

پیغمبر اکرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم): هرکس این سوره را بخواند پاداش کسی را دارد که محمد(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) را غمگین دیده و اندوه را از دل او زدوده است.

سوره تین

پیغمبر اکرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم): هرکس این سوره بخواند خداوند دو نعمت را مادامی که در دنیاست به او میبخشد: سلامت ویقین. و هنگامی که از دنیا رفت به تعداد تمام کسانی که این سوره را خوانده اند ثواب یک روز روزه، به عنوان پاداش به او میبخشد.

سوره علق

امام صادق (علیه السلام): هر کس در روز یا شب این سوره را بخواند و در همان شب یا روز بمیرد خداوند اورا شهید مبعوث میکند و در صف شهیدان جای میدهد ودر قیامت همچون کسی است که با شمشیر در راه خدا همراه پیامبر خدا جهاد کرده است.
این سوره سجده واجب دارد
.

سوره قدر

پیغمبر اکرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم): هرکس آنرا تلاوت کند مانند کسی ست که ماه رمضان را روزه گرفته است و شب قدر را احیا داشته است.

امام باقر (علیه السلام): کسی که این سوره را بلند و آشکار بخواند مانند کسی ست که در راه خدا شمشیر کشیده و جهاد میکند، و کسی که بطور پنهان بخواند مانند کسی ست که در راه خدا به خون آغشته شده است
.

سوره بیّنة

پیغمبر اکرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) به مردی از قبیله خزاعه که از اجر و پاداش تلاوت این سوره پرسید فرمودند: نه هیچ منافقی آن را قرائت کند و نه کسانی که شک و تردید دارند، به خدا سوگند فرشتگان مقرب از آن روز که آسمانها و زمین آفریده شده آنرا میخوانند ولحظه ای درتلاوت آن سستی نمیکنند هرکس آنرا در شب بخواند خداوند فرشتگانی را مامور میکند که دین و دنیای اورا حفظ کنند و برای او آمرزش و رحمت بطلبند، و اگر در روز بخواند به اندازه آنچه روز آنرا روشن میکند و شب انرا تاریک میسازد ، ثواب به او میدهند.

سوره زلزله

پیغمبر اکرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم): هرکس آنرا قرائت کند گوئی سوره بقره را تلاوت کرده و پاداش او به اندازه کسی ست که ربع قرآن را تلاوت کرده است.
امام صادق(علیه السلام): هرگز از تلاوت این سوره خسته نشوید چرا که هرکس آنرا بخواند در نمازهای نافله هرگز به زلزله گرفتار نشود و با آن نمی میرد و به صاعقه و آفتی از آفات دنیا تاهنگام مرگ گرفتار نمی شود
...

سوره والعادیات

پیغمبر اکرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم): هرکس آن را تلاوت کند ،به عدد هریک از حاجیانی که در مزدلفه توقف میکنند ودر آن جا حضور دارند ده حسنه به او داده میشود.

امام صادق (علیه السلام): هرکس آن سوره را بخواند وبر آن مداومت کند خداوند روز قیامت اورا با امیرالمومنین مبعوث کند و در جمع او ودر میان دوستان او خواهد بود. قابل توجه عاشقان مولا علی(علیه السلام
)  - طبق برخی از روایات این سوره گرانقدر معادل نصف قرآن کریم است.(درّ المنثور ج6 ص383)

سوره القارعه

امام باقر (علیه السلام): هرکس که این سوره را بخواند خداوند متعال اورا از فتنه دجّال و ایمان آوردن به او حفظ میکند ،واو را در روز قیامت از چرک جهنم دور میکند ان شاء الله.

سوره تکاثر

پیغمبر اکرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم): کسی که آنرا بخواند خداوند در برابر نعمتهایی که دردنیا به او داده است اورا مورد حساب قرار نمیدهد و پاداشی به او داده میشود که گویی هزار آیه قرآن را تلاوت کرده است.
امام صادق (علیه السلام): خواندن این سوره در نمازهای فریضه و نافله ثواب شهادت شهیدان را دارد
.

سوره ولعصر

امام صادق (علیه السلام): هرکس این سوره را در نمازهای نافله بخواند خداوند اورا در قیامت برمی انگیزد در حالی که چهره اش خندان وچشمش روشن است تا داخل بهشت شود.

سوره همزه

امام صادق (علیه السلام): هرکس آن را درنماز فریضه ای بخواند فقر از او دور میشود و روزی به او روی می آورد و مرگهای زشت وبد از او دفع میگردد.

سوره فیل

امام صادق (علیه السلام): هرکس سوره فیل را در نماز واجب بخواند در قیامت هرکوه ،زمین هموار وکلوخی برای او شهادت میدهدند که او از نمازگزاران است و منادی صدا میزند :درباره بنده من راست گفتید ،شهادت شما را به سود یا زیان او میپذیرم بنده ام را بدون حساب داخل بهشت کنید، او کسی ست که من وی را دوست دارم و عملش را نیز دوست دارم.

سوره ی بنی اسرائیل

به روایت از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام مذکور است که هرکس بخواند سوره ی بنی اسرائیل را در هر شب جمعه نمیرد تا دریابد قائم آل محمد صلوات الله علیه را و از اصحاب آن حضرت باشد.

سوره قریش
پیغمبر اکرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم): کسی که آنرا بخواند ،به تعداد هریک از کسانی که گرد خانه کعبه طواف کرده ،یا در آنجا معتکف شده ده حسنه به او میدهد.

سوره ماعون

امام باقر (علیه السلام): هرکس این سوره را در نمازهای فریضه ونافله اش بخواند ،خداوند نماز و روزه اورا قبول میکند و او را در برابر کارهایی که در دنیا از او سر زده مورد محاسبه قرار نمی دهد.

سوره کوثر

پیغمبر اکرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم): هرکس آنرا تلاوت کند خداوند اورا از نهرهای بهشتی سیراب خواهد کرد وبه عدد هر قربانی که بندگان خدا در روز عید قربانی میکنند(عید قربان)، و همچنین قربانی هایی که اهل کتاب و مشرکین دارند ،به عدد هریک از آنان اجری به او میدهد.

سوره کافرون

پیغمبر اکرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم): کسی که سوره قل یا ایها الکافرون را را بخواند گویی ربع قرآن را خوانده و شیاطین طغیانگر ازو دور میشوند و از شرک پاک میگردد و از فزع(روز قیامت) در امان خواهد بود.
پیغمبر اکرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) به مردی که از ایشان پرسید به من چیزی بیاموز که هنگام خواب بخوانم فرمودند : هنگامی که به بستر رفتی سوره قل یا ایها الکافرون را بخوان ، بعد از آن بخواب که این بیزاری از شرک است
.
امام صادق (علیه السلام): پدرم میگفت : قل یا ایها الکافرون ربع قرآن است و هنگامی که از آن فراقت می یافت میفرمود: اَعبُدُالله َ وَحدَه ، اَعبُدُالله َ وَحدَه
.

سوره نصر

پیغمبر اکرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم): کسی که این سوره را تلاوت کند همانند کسی است که در فتح مکه همراه پیغمبر (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) بوده است.
امام صادق (علیه السلام): کسی که این سوره را در نماز فریضه یا نافله بخواند خداوند اورا بر تمام دشمنانش پیروز میگرداند و در قیامت در حالی وارد محشر میشود که نامه ای با اوست که سخن میگوید ، خداوند آن را از درون قبرش همراه او بیرون فرستاده ،و آن امان نامه ایست از آتش جهنم
...

سوره تبّت

پیغمبر اکرم (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم): کسی که آن را تلاوت کند امیدوارم خداوند آو و ابولهب را در یک خانه جمع نکند. (یعنی او اهل بهشت خواهد بود در حالی که ابولهب اهل دوزخ است.)

سوره اخلاص

در حدیثی از پیغمبر اکرم (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) می خوانیم که فرمود: «آیا کس یاز شما عاجز است از اینکه یک سوم قرآن را در یک شب بخواند»؟! یکی از حاضران عرض کرد: ای رسول خدا! چه کسی توانایی بر این کار دارد؟! پیغمبر فرمود: «سوره قل هو الله احد را بخوانید».
امام صادق (علیه السلام) : « هنگامی که بر جنازه «سعد بن معاذ» نماز گزارد، فرمود: هفتاد هزار ملک که در میان آنها «جبرئیل» بود، بر جنازه او نماز گزاردند! من از جبرئیل پرسیدم: او به خاطر کدام عمل، مستحق نماز کزاردن شما شد؟ گفت به خاطر تلاوت «قل هو الله احد» در حال نشستن، و ایستادن، و سوار شدن، و پیاده زوی و رفت و آمد
».

امام صادق (علیه السلام) : « کسی که یک روز و شب بر او بگذرد و سوره اخلاص را در نماز های پنجگانه را نخواند، به او گفته می شود: ای بنده خدا! تو از نماز گزاران نیستی»!.
پیغمبر اکرم (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) : «کسی که ایمان به خدا و روز قیامت دارد، خواندن سوره «قل هو الله احد» را بعد از هر نماز ترک نکند؛ چرا که هر کس آن را بخواند، خداوند خیر دنیا و آخرت را برای او جمع می کند، و خودش و پدر و مادر و فرزندانش را می آمرزد
».

سوره فلق

پیغمبر اکرم (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) : «آیاتی بر من نازل شده که همانند ان نازل نشده است، و آن دو سوره «ناس» و «فلق» است».
امام باقر (علیه السلام) : « کسی که در نماز «وَتر» سوره «فلق»، «ناس» و «قل هو الله احد» را بخواند به او گفته می شود : ای بنده خدا! بشارت باد بر تو، خدا نماز وتر تو را قبول کرد
».
در روایتی از پیغمبر اکرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) می خوانیم : « به یکی از یارانش فرمود : می خواهی دو سوره به تو تعلیم کنم که برترین سوره های قران است؟ عرض کرد : آری ای رسول خدا! حضرت «معوذتان» (سوره فلق و ناس را به او تعلیم کرد، سپس آن دو را در نماز صبح قرائت نمود و به او فرمود : هر گاه بر می خیزی و می خوابی آن را بخوان
».

سوره ناس

در حدیثی می خوانیم : « پیغمبر اکرم (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) شدیدا بیمار شد، «جبرئیل» و «میکائیل» (دو فرشته بزرگ خدا) نزد او آمدند، «جبرئیل» نزد سر پیامبر نشست و «میکائیل» نزد پای او، «جبرئیل» سوره «فلق» را تلاوت کرد، و پیغمبر را با ان در پناه خدا قرار داد، و میکائیل سوره «قل اعوذ برب الناس» را».
امام باقر (علیه السلام) : « کسی که در نماز «وَتر» سوره «فلق»، «ناس» و «قل هو الله احد» را بخواند به او گفته می شود : ای بنده خدا! بشارت باد بر تو، خدا نماز وتر تو را قبول کرد
».

سوره الرحمن

از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است، کسی که در شب سوره الرحمن را بخواند و بعد از هر (فبای آلاء ربکما تکذبان) بگوید « لابشیء من الائک رب الکذب ؛ پروردگارا هیچ یک از نعمت های تو را تکذیب نمی کنم، خداوند فرشته و ملکی را بر او موکل کند که اگر در اول شب خواند ، او را تا صبح محافظت نمایند واگر در هنگام صبح آن را خواند ، موکل نماید بر او فرشته ای که او را تا شب حفظ نماید.
امام صادق (علیه السلام) فرمودند: کسی که سوره الرحمن را با لبیک گفتن به ندای شکرانه الهی بخواند ، یعنی طبق دستور بالا، اگر در شب قرائت کرده و بمیرد شهید مرده است و اگر در روز بخواند و بمیرد در حکم شهید بوده و ثواب شهدا را می برد.

در این کلام، امام صادق (علیه السلام) به یک ارزش انسانی اشاره نموده و آن شهادت است . در دین مبین اسلام موارد گوناگونی است که اگر برای کسی توفیق نباشد ، جای گزینی برای آن ذکر شده است ؛ از جمله این موارد عالی ترین نوع مرگ، یعنی شهادت می باشد، که جایگزین آن ، تلاوت سوره الرحمن است.

از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که تلاوت سوره الرحمن را هرگز رها نکنید ؛ چرا که این سوره هرگز در قلب های منافقان استقرار ندارد . خدا، سوره الرحمن در قیامت را به صورت انسانی قرار دهد که زیباترین چهره و خوشبوترین رایحه را دارد ، پس در جایگاهی قرار می گیرد که به خداوند متعال نزدیک تر است . خداوند از سوره الرحمن سؤال می کند ، چه کسی در زندگی دنیا به محتوای تو قیام نموده و به تلاوت تو ادامه داد؟ پاسخ می دهد: خداوندا فلان کس و فلان کس که در این لحظه ، چهره این افراد نورانی و سپید می شود و خداوند به آنها می فرماید: اکنون هر که را می خواهید شفاعت کنید . اهل تلاوت الرحمن برای هیچ کس شفاعت نمی کنند مگر این که به آنها گفته می شود : وارد بهشت شوید و هر کجا می خواهید ساکن شوید


حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیه) از رسول خدا (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) روایت نموده که در قیامت، به قاریان سوره های حدید ، واقعه و الرحمن گفته شود که در بهشت فردوس ساکن شوید.
ابی بن کلب می گوید: حضرت رسول (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) می فرمودند: هر کس سوره الرحمن را قرائت کند، خداوند بر ناتوانی او ترحم نماید و او سپاس و شکر آن چه را که خداوند بر او انعام نموده ، به جا آورده است

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تصاویر فتوشاپی از دعای تحویل سال
شنبه 3 فروردين 1392 ساعت 14:42 | بازدید : 5376 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

یکسری عکس از دعای موقع تحویل سال برای شما دوستان آماده کردم که خودم با فتوشاپ درستشون کردم.

امیدوارم خوشتون بیاد.....

برای دیدن تصاویر به ادامه مطلب بروید..........

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نوروز چرا مورد تایید ائمه(ع) قرار گرفته است؟
چهار شنبه 30 اسفند 1391 ساعت 23:19 | بازدید : 663 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )
نوروز چرا مورد تایید ائمه(ع) قرار گرفته است؟

 یک نویسنده و محقق علمی و دینی گفت: عید نوروز به این دلیل مورد تایید ائمه قرار گرفته است که در این روز جبرئیل بر پیامبر فرود آمده و وحی را نازل کرده است همچنین روزی است که حضرت علی(ع) بر شانه‌های پیامبر بالا رفته و بت‌های کعبه را نابود می‌کند.

 
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد ابوطالبی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «نوروز یک عید ایرانی است» اظهار کرد: نمی‌توان عید نوروز را یک عید اسلامی نامید، اما آنچه که مهم است این است که خیلی از رفتارها و آداب و رسوم عید نوروز مورد تایید دین اسلام قرار گرفته است و چیزهایی که دین با آن مخالف است بحث خرافات است، وگرنه نکات مثبت آن را قبول دارد و خرافات را رد می‌کند.
 
وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) گفت: روزی گروهی به خدمت رسول‌خدا رسیدند و یک ظرف شیرینی به پیامبر تقدیم کردند و وقتی پیامبر علت را پرسید گفتند بخاطر روز نوروز است و پیامبر گفت نوروز چیست؟ گفتند عید ایرانیان و پیامبر پاسخی که داد این بود که کاش هر روزمان نوروز باشد و شبیه همین داستان نیز در مورد حضرت علی‌(ع) اتفاق افتاده است.
 
دلایلی که ائمه، نوروز را تایید می‌کنند
 
ابوطالبی در ادامه با اشاره به یک رویداد اسلامی دیگر گفت: روزی معلی بن خُنَیس‌ به خدمت امام صادق(ع) آمد و امام از او پرسید آیا می‌دانی امروز چه روزی است؟ گفت نه ولی می‌دانم روزی است که ایرانی‌ها این روز را به یکدیگر تبریک می‌گویند و آن را با عظمت می‌دانند.
 
این استاد دانشگاه ادامه داد: امام صادق(ع) به او گفت این عید تنها مختص ایرانیان نیست بلکه عظمت نوروز سابقه دیرینه‌ای دارد، امام در ادامه با اشاره به چند نمونه از اتفاقات که قبل از عید نوروز اتفاق افتاده گفت: در این روز خداوند از مردم عهد بندگی گرفته است. کشتی حضرت نوح به کوه جودی می‌رسد و طوفان آرام گرفته و کشتی در یک جا مستقر می‌شود.
 
ابوطالبی گفت: یکی دیگر از دلایلی که عید مورد تایید ائمه قرار گرفته است این است که در این روز جبرئیل بر پیامبر فرود آمده و وحی را نازل کرده است و عید نوروز روزی است که حضرت علی(ع) بر شانه‌های پیامبر بالا رفته و بت‌های کعبه را نابود می‌کند.
 
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: پنجمین واقعه مهمی که در روز عید نوروز اتفاق می‌افتد این است که حادثه غدیر خم و فرمان بیعت با حضرت علی(ع)، در روز عید نوروز بوده است و تمامی این حوادث مهم نشان از این دارد که عید نوروز برای دین اسلام قابل ارزشگذاری است.
 
آداب نوروز
 
ابوطالبی در ادامه با اشاره به آداب نوروز گفت: بعد از اینکه اسلام آمد و با مساله نوروز مواجه شد، آدابی که ائمه برای ما نقل کرده‌اند باعث شد که عید ما رنگ و بوی معنوی و دینی به خود بگیرد و در مفاتیح هم به آداب عید نوروز اشاره شده است.
 
این نویسنده و محقق ادامه ادامه داد: امام صادق(ع) برای اینکه بتوانیم نوروز را با بهترین آداب شروع کنیم به معلی گفت در روز نوروز غسل انجام دهید. غسل یکی از کارهای مذهبی است که ما در روز جمعه و اعیاد مذهبی هم به غسل سفارش شده‌ایم و تاکید شده که در روز عید نوروز با پاکیزه‌ترین لباس و عطر خود را معطر کنیم.
 
وی ادامه داد: یکی دیگری از آدابی که در نوروز به آن سفارش شده‌ است این است که آن روز را روزه بداریم، چرا که روزه یک عمل عبادی است و روز نوروز چهار رکعت نماز دارد که برای خواندن آن می‌توان به مفاتیح‌الجناح مراجعه کنیم.
 
ابوطالبی خاطرنشان کرد: تمامی این اعمال عبادی نشان از این دارد که عید نوروز ما مورد تایید ائمه قرار گرفته است و آنچه مورد تایید نیست خرافات‌ آن روز است.
 
وی با بیان این‌که «اسلام همواره به صله رحم تاکید دارد و یکی از کارهایی که در عید نوروز سفارش شده، صله رحم است» افزود: انجام صله رحم باعث می‌شود که انسان پاکیزه شود، اموال او زیاد می‌شود، بلا را دور می‌کند و مرگ ناگهانی را به تاخیر می‌اندازد و این صله رحم که در ایام نوروز جزء آداب و رسوم است مورد تایید ائمه هم قرار گرفته است.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به آیه «یا مقلب القلوب و الابصار» که در لحظه تحویل سال خوانده می‌شود، تصریح کرد: محتوا و مضمون این آیه به معنی درخواست تحول است، همانگونه که در نوروز طبیعت متحول می‌شود و شادابی می‌آید به همان طریق ما نیز از خدای متعال درخواست تحول روحی، رفتاری و روانی داریم و «حول حالنا الی احسن حال» به معنی این است که انسان بعد از یک عمر گناه می‌خواهد شاداب و متحول شود و نشاط معنوی داشته باشد.
 
وی در ادامه با اشاره به یکی از مهمترین مسائلی که باید در عید نوروز و ایام تحویل سال به آن توجه داشته باشیم، گفت: محاسبه و بررسی اعمال سال گذشته خیلی مهم است اینکه ما بدانیم چه عملکردی داشته‌ایم و تصمیم بگیریم در سال جدید متحول شویم.
 
فلسفه حضور در بقاع متبرکه در لحظه تحویل سال
 
وی گفت: در لحظه تحویل سال دعا کردن و به یاد خدا بودن مهم است و در آداب دعا داریم که در امکان مقدس به دعا بپردازید.
 
ابوطالبی با اشاره به حضور مردم در زمان تحویل سال در بقاع متبرکه اظهار کرد: از آیینی که ما ایرانیان در زمان تحویل سال به آن اهمیت می‌دهیم حضور در بقاع متبرکه است و دعا کردن در اماکن مقدس و روزهای خاص هم در دین اسلام و هم در آیین نوروزی به آن توصیه شده است و بهترین جا برای دعا کردن بقاع متبرکه است.
 
وی ادامه داد: در لحظه تحویل سال دعا کردن و به یاد خدا بودن مهم است و در آداب دعا داریم که در امکان مقدس به دعا بپردازید.
منبع:رجا نیوز
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تصاوير هوايي در لحظه تحويل سال حرم امام‌رضا(ع)
چهار شنبه 30 اسفند 1391 ساعت 23:13 | بازدید : 4819 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

تصاوير هوايي در لحظه تحويل سال حرم امام‌رضا(ع)

 

این عکس های زیبا را از سایت http://www.rajanews.com برای شما دوستان تهیه نمودم.

امیدوارم لذت ببرید.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


در باره دعای تحویل سال که در روز نوروز خوانده می شود
چهار شنبه 30 اسفند 1391 ساعت 23:9 | بازدید : 1825 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

 

 

هر چند دعاي تحويل سال در کتاب مشهور ادعيه همچون " اقبال الاعمال" سید ابن طاووس و "مصباح المجتهد" شیخ طوسی نیز اشاره‌ای به دعای تحویل سال نشده و این نشان می دهد چه در منابع اهل سنت و چه در منابع تشیع، سند روایی مورد اعتمادی برای آن موجود نمی‌باشد.
اما در کتاب هاي غير مشهوره از جمله مرحوم محدث، شيخ عباس قمي در حاشيه مفاتيح الجنان باقيات الصالحات، فرموده‌اند که اين دعا را در هنگام تحويل سال بخوانيد. و نیز در کتاب مفاتیح نوین از برخی کتب نقل شده است.(1)
ولي مضمون دعاي تحويل سال نشان مي دهد که خواندن آن در هنگام تحويل سال، همراه با دقت و تفکر در مضمون آن از اهميت ويژه برخوردار مي باشد.
دعای تحویل سال نو در قالب جملاتی کوتاه درخواست زدودن غبار از فطرت و دستیابی به بهترین احوال است، تحویل حال به احسن الحال همان تغییر سوء حال انسان به حسن حال الهی است.
متن دعای تحویل سال:
یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبر اللیل و النهار یا محول الحول و الاحوال ، حّوَل حالنا الی احسن الحال.

منبع:http://zaerin.ir

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


هفت سین قرآنی
چهار شنبه 30 اسفند 1391 ساعت 22:54 | بازدید : 1072 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

 

سلام علیکم بما صبرتم فنعم عقبی الدار

سلام علیکم طبتم فادخلوها خالدین

سلام هی حتی مطلع الفجر

سلام علی نوح فی العالمین

سلام علی موسی و هارون

سلام قولا من رب رحیم

سلام علی آل یاسین

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

نظرتان را در مورد وبلاگ دست خط خدا بفرمایید؟

خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 10
بازدید ماه : 70
بازدید کل : 312059
تعداد مطالب : 87
تعداد نظرات : 17
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


ابزار رایگان وبلاگ
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 87
:: کل نظرات : 17

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 3
:: باردید دیروز : 5
:: بازدید هفته : 10
:: بازدید ماه : 70
:: بازدید سال : 3644
:: بازدید کلی : 312059